Beursdeelname? Maak dan niet deze 5 veelgemaakte fouten

Als bedrijf kun je je marketingbudget maar een keer uitgeven. Internet is tegenwoordig het toverwoord en het is verleidelijk het volledige bedrag in SEO of SEA (Google Adwords) te steken, maar vergeet andere middelen – zoals vakbeurzen – niet. 

Met een goede voorbereiding en een professionele stand kom je op een vakbeurs in contact met tientallen leads, die op dat moment op zoek zijn naar jouw product of dienst. Het zijn ideale omstandigheden om nieuwe klanten te werven, maar dat gaat niet vanzelf. Neem jij binnenkort deel aan een vakbeurs? Maak dan deze 5 fouten niet.  

Te veel focussen op logistiek

Tijd is schaars en dat geldt voor elke ondernemer. Een beurs over een maand lijkt misschien ver weg, maar in de waan van de dag vliegen de dagen voorbij. Maak daarom een uitgebreide en realistische planning. Denk na over je doelen voor de beurs, maar ook over de logistiek en de marketing. Een professionele beursstand is essentieel voor een sterke eerste indruk en je wilt dat de stand bijtijds opgebouwd is. Niets is vervelender dan een beurs beginnen met stress, voor jezelf en de bezoekers die dit (onbewust) oppikken.

Logistiek is maar een kant van het verhaal. Ook al is je stand bijtijds opgebouwd, je wilt je kostbare beurstijd ook maximaal benutten. Maak daarom een duidelijk marketingplan waarin je goed nadenkt over wat je wilt bereiken bij welke doelgroep en hoe je dit aanpakt. Het klinkt wellicht als een open deur, maar door tijdsdruk en een slechte planning schiet dit er vaak bij in. 

De verkeerde medewerkers in de stand

Het succes van je beursdeelname wordt misschien nog wel meer bepaald door communicatie dan door verkopen. Je kunt er voor kiezen je beste verkoper in de stand te zetten, maar 1 op 1 verkopen is wat anders dan de aandacht trekken in een stand. Communicatieve vaardigheden en enthousiasme zijn onmisbaar om een gesprek tot stand te brengen en de een is daarin handiger in dan de ander. 

Een of meerdere dagen in een stand staan is hard werken. Welke medewerkers kunnen dat en blijven fris en gemotiveerd? Dit zijn de mensen die het verschil kunnen maken. 
Kijk verder ook naar de samenstelling van je team. Een beursdeelname is niet goedkoop en je wilt dat het geld oplevert. Kies de mensen uit die hier de beste bijdrage aan leveren en niet per se de medewerkers waar je bevriend mee bent. Benader de samenstelling van je team kortom zakelijk en professioneel. 

Leads niet kwalificeren en blind doorsturen naar Sales

De ene lead is de ander niet en soms blijft een gesprek steken in algemeenheden. Het is daarom onverstandig alle contactgegevens ongezien door te sturen naar de Sales-afdeling voor opvolging. Helemaal als je er geen toelichting bij geeft. 

Heb je een goed gesprek met een waardevolle lead, maak dan zoveel mogelijk aantekeningen. Dit kan bijvoorbeeld met je smartphone en het gratis programma Evernote. Maak een foto van het visitekaartje en noteer alles wat je je kunt herinneren van het gesprek. Evernote slaat het vervolgens online op, zodat je het later eenvoudig terugvindt.

Ook een mogelijkheid is een kwalificatiesysteem voor leads. Mensen die je zeker weer wilt spreken geef je bijvoorbeeld een letter A en anderen – waar je weinig van verwacht – een C.  In Evernote kun je dit desgewenst doen met tagging, zodat je later alle A-leads eruit kunt filteren en (laten) bellen. Met de aantekeningen erbij biedt dit volop aanknopingspunten voor een goed vervolg.

Altijd naar dezelfde beurzen gaan

Mensen houden van regelmaat en dat geldt ook voor beursdeelnemers. Dat je al jaren succes hebt op dezelfde beurs wil niet zeggen dat je – daarnaast – niet wat anders kunt proberen. Misschien kun je een nieuw product promoten bij een andere doelgroep? Of neem je deel aan matige shows en is het tijd voor wat nieuws? Durf te vernieuwen en blijf je ontwikkelen. 

Te veel willen vertellen

Een grote valkuil voor beursdeelnemers is teveel willen vertellen. Enthousiasme is goed, maar een beurstand is geen warenhuis en het liefste beperk je je tot een heldere boodschap waarmee je de aandacht trekt.  Mensen besluiten vaak in een fractie van een seconde of ze een gesprek met je willen aangaan, dus maak het ze zo makkelijk mogelijk en probeer niet iedereen tevreden te stellen. Hoe trek jij de aandacht en wat vertel je dan? Denk er vooraf goed over na.

Vermijd deze fouten bij je volgende beursdeelname

Een beursdeelname blijft een uiterst waardevolle manier om in contact te komen met toekomstige klanten. Verwacht echter niet dat dit vanzelf gaat, want alleen aanwezig zijn is niet voldoende. Werk hard om met de juiste mensen in contact te komen, volg leads doelbewust op en heb plezier in wat je doet. Het werpt gegarandeerd zijn vruchten af.

Ken je zelf veel gemaakte fouten bij beurzen? Of heb je tips of aanvullingen? Laat dan hieronder een reactie achter. 

Dit bericht is gepost in blog. Bookmark de link.
This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.