Persoonlijk contact!
Gratis infopakket

Informatie ontvangen?
Bestel de catalogus

Showrooms
Bekijk al onze prijzen
Vraag de gratis prijslijst aan
Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwsbrief,
mis geen beurstips!

Expo @ Twitter
  • Beursstands zijn er in allerlei types, vormen en formaties. Welke type #beursstands en indelingen zijn er? t.co/vovqwnoShD
  • Wat kost een #beursdeelname? Ga je een #beursstand kopen of huren? Wat zijn de voordelen van onze #standbouw? Lees er over op ons Expo blog!
  • > 30 jr ervaring. Graag delen wij onze ervaring zodat jouw beursdeelname een succes wordt. Volg ons blog
  • Wist je dat wij een eigen team aan ervaren #standbouwers hebben? Zij regelen de logistiek en zorgen voor een professionele #opbouw....
  • Download gelijk de gratis checklist voor een succesvolle #beursdeelname t.co/f14CWDTPmY #beurzen #standbouw
Donderdag 2 september 2010

Wat kost een beursdeelname

Tja, wat kost een beursdeelname? Zeker als u voor het eerst wilt gaan deelnemen aan een beurs, zult u zich deze vraag stellen. Maar ook als u ‘ervaren beursganger’ bent, is het goed nog eens opnieuw te kijken naar de kosten van de gemiddelde beursdeelname. Wat zijn reële kosten voor bijvoorbeeld een beursstand, standhuur, de inzet van personeel en bijkomende promotie? Een scherpe lezer die opmerkt dat het niet alleen gaat om wat het kost, maar met name ook om wat een beursdeelname opbrengt, heeft natuurlijk helemaal gelijk. In dit artikel enkele handvatten om de kosten van uw beursdeelname snel met redelijke zekerheid te kunnen becijferen, én bespaartips.

 

Over de kosten van een beursdeelname is redelijk concreet iets te zeggen, zoals u zo dadelijk kunt lezen. Echter, wat deelname aan een beurs precies oplevert, is (vooraf) moeilijker aan te geven. Dit is namelijk erg afhankelijk van hoe doelgericht u zelf communiceert, uw branche, de beurs zelf etc. etc. Een voordeel is wel dat de effectiviteit van die inspanningen doorgaans vrij goed te meten is, bijvoorbeeld in het geval van business-to-business (b-2-b) beurzen. Op b-2-b beurzen is het opdoen van contacten die na de beurs opgevolgd gaan worden, uw voornaamste doelstelling. Door dan na bijvoorbeeld een jaar (afhankelijk van de gebruikelijke lead-time in uw branche) te bekijken wat er uit uw opgedane beurscontacten aan business is voortgekomen, kunt u heel goed meten in hoeverre u uw doelstellingen heeft bereikt. En of de beursdeelname dus het geïnvesteerde geld heeft opgebracht.

Kosten beursdeelname

Over de kosten van het deelnemen aan een beurs is - zoals eerder aangegeven - wel op voorhand concreet iets te zeggen. Daarbij moet ik opmerken dat ik dan doel op de kosten van beursdeelname in Nederland en de ons direct omringende landen.

Om inzicht te krijgen in de verschillende kosten die samenhangen met een beursdeelname kunt u de volgende formule hanteren:

• 25% van uw kosten zijn voor standhuur gereserveerd
• 40% van uw kosten zijn voor standbouw
• 15% voor personeelskosten (incl. reis en verblijfkosten)
• 20% voor de promotie rondom de beurs (mailingen, advertenties, premiums etc.)

modulaire stand

Totale kosten deelnemen aan beurs

Om een goede inschatting van de totale kosten van uw beursdeelname te krijgen, hanteert u het volgende eenvoudige rekensommetje. Neem de kosten voor het huren van alleen uw standruimte, en vermenigvuldig dit met factor 4.

Natuurlijk is dit een richtlijn, die ook afhankelijk is van de situatie en die gebaseerd is op zoals gezegd beursdeelname in Nederland of direct omringende landen. In dergelijke landen zijn de kosten qua standbouw vergelijkbaar, waardoor bovengenoemde formule aardig blijkt te kloppen. Realiseert u zich wel dat m.b.t. beurzen in het buitenland uw reis- en verblijfkosten hoger zullen zijn.

Standhuur: kosten per meter

Beursdeelname gaat niet zonder het huren van vierkante meters om uw stand op te zetten. Per vierkante meter op een beurs in Nederland betaalt u gemiddeld zo’n 150-200 euro (b-2-b beurzen). Dat betekent dus dat u voor een stand van 20 vierkante meter gemiddeld 3500 euro betaald voor de kale oppervlakte. In dat geval zal de totale kostprijs van uw beursdeelname vermoedelijk rond de 14.000 euro uitkomen:

 

Standhuur:  3500 euro
Standbouw:  5600 euro (280 euro/ m²)
Personeelskosten (incl. reis en verblijfskosten): 2100 euro
Promotie rondom de beurs (mailings, advertenties, premiums etc.): 2800 euro
Totaal   14.000 euro

In bovenstaand voorbeeld gaat 40% van de totale kosten van uw beursdeelname naar standbouw. Gemiddeld wordt er voor standbouw een bedrag gerekend tussen de 250 en 300 euro per vierkante meter. In de meeste gevallen moet u daarmee iets moois en goeds kunnen realiseren. Toch zijn er ook beursstands die een veelvoud van dit bedrag kosten, soms tot wel 1000 euro per meter aan toe. In dat geval gaat het meestal om prestigieuze objecten met een zeer bijzonder design.

modulaire beursstand

 

Vaste kosten per beursdeelname

De genoemde kosten zijn kosten die iedere beurs weer terugkomen. Weliswaar vallen er in het geval van standbouw wel besparingen te behalen als u dezelfde stand meerdere keren laat bouwen (waar overigens helemaal niets op tegen is). Maar omdat de grootste kostenpost bij standbouw ‘arbeidsloon’ is, vallen die besparingen in de praktijk vaak tegen.

Besparingen beursdeelname: type beursstand

Meer besparingen zijn te behalen als u kiest voor modulaire beursstands, bijvoorbeeld een systeemstand of een portable stand. Tenminste, als u van plan bent deze meerdere keren te gaan gebruiken. U hoeft dan slechts 1x te investeren om keer-op keer professioneel voor de dag te komen op de beurzen en evenementen van uw keuze waardoor u per beurs veel lagere (afschrijvings)kosten heeft. Of een modulaire beursstand in uw geval een goede keuze is, is afhankelijk van uw wensen, eisen en doelstellingen. Een goede standbouwer of leverancier van beursstands kan u hier zeker meer over vertellen.

Meer weten over beursstands?

Advies nodig over uw (beurs)standinrichting? Heeft u zelf interesse in een kostenbesparende beursstand? Bekijk hier ons productoverzicht met beursstands of neem contact met ons op.

Michel Rijnberg
directeur Expo Display Service

Ontvang de nieuwsbrief


Hans Hagedoorn  -  21-09-2010 13:39

Michel,
Denk ook even aan de kosten die anders zouden worden gemaakt voor een bezoek aan de klant. Ik reken 350 totale kosten voor een bezoek. Uitgaande van 4 beursdagen met gauw 30 (potentiele ) klanten per betekent dit een \"kostenbesparing\" van 42.000,- .


Roy van de Laar  -  21-09-2010 12:50

Beste Michel,

Leuk artikel, maar een beetje kort door de bocht. De aspecten \"beursconcept\" en \"de kwaliteit van een beurs\" komen niet aan bod. Kosten zijn altijd gerelateerd aan Opbrengsten. Een artikel alleen over kosten is in mijn ogen daarom weinig zinvol.

Groet,

Roy van de Laar
Beursorganisator TFO BV
Zweedsestraat Deventer





Reageer

Naam
E-mail
(niet zichtbaar)
Commentaar
Beveiligingscode
DE CODE HIER INVULLEN AUB :
 

 
Vul jouw e-mailadres in en het downloaden zal starten:
Download start over seconden