FacebookTwitterFlickr
Vrijdag 19 December 2014

Social media op beurzen: 3 slimme strategieën

Social media op beurzen: 3 slimme strategieën

Social media effectief inzetten op beurzen helpt je bij het aantrekken van meer beursbezoekers. Maar waar begin je? Deze 3 slimme strategieën helpen je op weg.

Waarom social media inzetten op beurzen?

Social media hebben de afgelopen jaren internet veroverd. Miljoenen Nederlanders bevinden zich dagelijks op netwerken als Twitter, Facebook en LinkedIn en dit aantal neemt alsmaar toe.

Mensen gebruiken social media niet alleen ter ontspanning, maar ook steeds meer uit zakelijk oogpunt. Zo stellen ze vragen over werkprocessen, vragen ze koopadvies aan gelijkgestemden of ventileren ze hun onvrede over een product of dienst. Dit kun je als bedrijf of organisatie niet negeren, en 'luisteren' op social media is het minste dat je kunt doen. 

Social media op beurzen: 3 slimme strategieën

Tip. Open een gratis account bij Hootsuite, voeg de populairste sociale netwerken toe en zoek op je bedrijfsnaam. Zegt iemand iets positiefs of negatiefs over je bedrijf, dan zie je het in een oogopslag. 

Naast luisteren kun je social media inzetten om je deelname aan een vakbeurs te promoten. We geven je 3 slimme strategieën om zo je beurssucces te vergroten. 

Social media op beurzen, strategie 1. Zorg voor interactie met foto's

Uit diverse onderzoeken blijkt dat beelden het op social media het beter doen dan tekst. Maak hier gebruik van door regelmatig leuke en prikkelende foto's te plaatsen op  Facebook, Twitter en Instagram.

Plaats foto's van het opbouwen van je beursstand en het uiteindelijke resultaat. Maak ook foto's van medewerkers die de stand opbouwen en 'tag' ze op Facebook, als ze een privé-account hebben. Geef meteen een compliment voor hun inzet, dat vindt iedereen leuk. 

Taggen kun je ook doen bij leveranciers of klanten. Maak bijvoorbeeld een foto van je fonkelnieuwe presentatiewand en laat de leverancier in een berichtje weten dat je er blij mee bent. De kans is groot dat hij het oppikt en de foto verder verspreidt. 

Met het maken en verspreiden van foto's vergroot je de 'buzz' rond je merk en het kost weinig moeite. Met een moderne smartphone maak je tegenwoordig prima foto's die je direct kunt uploaden.

Tip. Met diensten als Hootsuite, Tweetdeck en Buffer kun je berichten en foto's met 1 klik op meerdere netwerken zetten. Dat scheelt veel tijd. 

Social media op beurzen, strategie 2. Begin een weblog

Social media zijn waardevol en je bereikt snel veel mensen. Een nadeel is dat de kanalen niet van jou zijn en berichten snel ondergesneeuwd raken. Een tweet op Twitter is na enkele minuten al uit zicht verdwenen. 

Wil je meer controle over je marketinguitingen, dan is het beginnen van een weblog een slim idee. Dit kan gratis op Blogger.com en WordPress.com, of in eigen beheer voor enkele tientjes met gratis WordPress-software. Het mooiste is als je een blog integreert op je bedrijfssite, bij voorkeur als: www.sitenaam.nl/blog of: blog.sitenaam.nl

Weblog is goed voor SEO

Social media op beurzen: 3 slimme strategieën

Het mooie van een blog op je eigen site is niet alleen dat je meer invloed hebt op de opmaak en uitstraling, maar het is ook goed je vindbaarheid (SEO). Plaats je regelmatig nieuwe stukken op het blog, dan is dat interessant voor lezers en Google beloont dat met een plek hoger bij de zoekresultaten. 

Tip: Maak het bloggen zelf niet te ingewikkeld. Regelmatig een kort artikel plaatsen is prima en wissel dit af met foto's en filmpjes. Toon bijvoorbeeld een ‘sneak preview’  van een nieuw product, of vraag een standmedewerker tijdens een beurs elke dag een kort verslag te plaatsen. 

Schrijf na afloop van de vakbeurs over trends en nieuwe ontwikkelingen, of gesprekken die je zijn bijgebleven. Zo laat je potentiële klanten die niet aanwezig waren de beurs herbeleven.

De blogberichten kun je weer verspreiden via social media. Vermeld daarbij - als het even kan - de namen van betrokkenen. Zij krijgen dan een notificatie en verspreiden het bericht vaak verder, waardoor je bereik weer groter wordt. 

Social media op beurzen, strategie 3. Kondig speciale acties aan

Iets weggeven op een beurs is een vanzelfsprekendheid. Vaak zijn het echter voorspelbare zaken, zoals pennen, stickers, petjes of kladbloks. Wil je het groter aanpakken, dan kun je een bijzondere prijs verloten en hier de aandacht op vestigen via social media. 

Een prijs die je kunt weggeven is een tablet of een iPod, maar het kan ook een eigen product zijn of een gratis consultancy-afspraak met een van je experts. Het maakt niet uit wat het is, als bezoekers het maar willen hebben. 

Wil je de prijsvraag nog spannender maken, dan kun je eventueel een speciaal codewoord verspreiden via je Facebook-pagina. Pas als bezoekers je pagina Liken krijg ze het woord te zien en op deze manier vergroot je je bereik via dit kanaal. 

Met wat creativiteit kun je vast nog meer beursacties verzinnen, die je eenvoudig verspreidt via sociale media. 

Sociale media op een vakbeurs: gewoon doen

Social media inzetten op een vakbeurs is niet moeilijk, maar je moet het wel doen. Veel meer dan een laptop, smartphone en eventueel een digitale camera heb je daar echter niet voor nodig. 

Verspreid afbeeldingen en tekstberichten via Facebook, Twitter en LinkedIn en video’s via YouTube, en je vergroot het bereik onder je doelgroep. Begin je daarnaast een weblog die je af en toe update dan is het ook nog eens goed voor de vindbaarheid van je website. En het mooiste van alles is: het kost je niets extra. Doen dus. 

Vind je dit interessant? Lees dan ook over social media en vakbeurzen:

Download Gratis Whitepaper / E-book: Checklist beursdeelname

In dit blog bieden wij vakinformatie voor iedereen die regelmatig met beurzen te maken heeft: Praktische adviezen, tips & tricks voor deelname aan beurs, interessante publicaties over modulaire stands en standbouw. De laatste innovaties en ontwikkelingen in beursland en diverse checklisten.
 
Benieuwd welke kennis wij met je gaan delen? Houd dan dit blog in de gaten.
Michel Rijnberg
Ontvang nieuwe blogartikelen per mail

Naam:

Mailadres:

Direct contact
Expo Display Service
Laan van Westenenk 90
7336 AZ APELDOORN
T: 055 - 3238557
E: info@expodisplayservice.nl
Ga direct naar
FlickrFacebookTwitterGoogle+linkedIN
 
Vul jouw e-mailadres in en het downloaden zal starten:
Download start over seconden